Zastosowanie AI w e-commerce: jak sztuczna inteligencja pomaga poznać konsumenckie preferencje i zoptymalizować doświadczenia klienta?
Rewolucja związana z rozwojem sztucznej inteligencji nie omija branży e-commerce. W szeroko pojętym handlu internetowym AI odgrywa dziś ważną rolę niemal w każdym obszarze funkcjonowania sklepów, od zastępowania pracowników prostych zadaniach, po analizę rozbudowanych zbiorów danych. Znaczenie nowoczesnej logistyki w branży e-commerce jest nie do przecenienia, a w tej dziedzinie jako Alsendo dokładamy do tej rewolucji swoją cegiełkę.
Sztuczna inteligencja wspierająca obsługę klienta
Chociaż chatboty nie są nowym wynalazkiem, przyspieszony rozwój sztucznej inteligencji, jaki miał miejsce w ostatnich latach sprawił, że stały się one naprawdę użytecznym narzędziem. Coraz więcej konsumentów docenia tę formę komunikacji ze sklepem internetowym, gdy zależy im na rozwiązaniu relatywnie prostych, rutynowych problemów.
Przedstawiciele branży e-commerce z pewnością nie narzekają z tego powodu, ponieważ AI pozwala zaangażować pracowników do bardziej wymagających zadań, podczas gdy chatbot doskonale sprawdza się w prostej komunikacji z klientami, a wartość dodaną stanowi możliwość udzielania w ten sposób inteligentnych rekomendacji produktowych. Szacuje się, że już wkrótce globalny rynek chatbotów osiągnie wartość 9,4 mld dolarów!1
Optymalne zarządzanie zapasami dzięki AI
Z punktu widzenia dużych sklepów internetowych ogromnym wyzwaniem od dawna pozostaje sprawne zarządzanie zapasami. Tu nie ma miejsca na błąd. Nadwyżki prowadzą do nieefektywnego wykorzystania powierzchni magazynowej, zaś niedobory opóźniają dostawę lub powodują brak asortymentu sprzedaży. Problem w tym, że w tak dużym biznesie trudno sprawnie przewidywać zapotrzebowanie na poszczególne towary. Co innego, gdy do gry wkracza oprogramowanie działające w oparciu o sztuczną inteligencję, które pomaga zarządzać zapasami w oparciu o czas realizacji dostaw, zapotrzebowanie klientów i historię sprzedaży. Ponadto AI jest w stanie zredukować ponoszone w tym obszarze koszty nawet o 15%.
Rola AI w kształtowaniu polityki cenowej
Równie ogromne zbiory danych wykorzystuje się do kształtowania cen w branży e-commerce. Analizując z pomocą sztucznej inteligencji parametry takie jak popyt, dostępność towaru na rynku i ceny proponowane przez konkurentów, sklepy internetowe mogą dobierać ceny w taki sposób, by pozostać konkurencyjne, ale osiągać jak największą marżę. W dodatku istnieje oprogramowanie, które pozwala na dynamiczną, zautomatyzowaną zmianę polityki cenowej w oparciu o wspomniane czynniki.
Spersonalizowane wyniki wyszukiwania, czyli sztuczna inteligencja poprawiająca doświadczenie zakupowe
Sklepy internetowe mają dziś naprawdę solidną wiedzę o swoich klientach. Zanim nastąpił dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji, trudno było ją wykorzystać w sposób zautomatyzowany. Dziś nie stanowi to tak dużego wyzwania za sprawą AI. Coraz częstszym rozwiązaniem stają się inteligentne wyniki wyszukiwania na platformach e-commerce, a także inteligentne rekomendacje produktowe, czyli opierające się na historii zakupów i wielu innych cechach konkretnego klienta. Konsumenci są zadowoleni z trafnych propozycji, a sklepy osiągają wyższy współczynnik konwersji. Klasyczna sytuacja win-win.
Sztuczna inteligencja optymalizująca wysyłkę towaru
Automatyzacja oparta o sztuczną inteligencję jest obecna również w logistyce, która stanowi jeden z fundamentów branży e-commerce. W Alsendo zdajemy sobie z tego sprawę. Stworzyliśmy oprogramowanie Innoship, które pozwala sprzedawcom internetowym zautomatyzować wysyłki do klientów. Przydzielanie zamówień do poszczególnych firm kurierskich następuje na podstawie wprowadzonych przez użytkownika priorytetów, takich jak cena czy przewidywany czas dostawy. Użytkownicy Innoship oszczędzają, ponieważ identyczna usługa realizowana przez dwóch różnych przewoźnikach może różnić się ceną o nawet 40 zł.2