
Przyszłość zakupów – jak q-commerce wpłynie na realia handlu internetowego?
Branża e-commerce zmienia się nie tylko poprzez regularny wzrost wartości. Rosnące oczekiwania konsumentów prowadzą do pojawiania się kolejnych form handlu elektronicznego. Jednym z najgorętszych trendów stało się q-commerce.
Dark stores tuż za rogiem
Jeszcze kilka lat temu branża quick-commerce ograniczała się w praktyce do możliwości zamówienia posiłku z dostawą. Kolejnym krokiem stały się błyskawiczne zakupy spożywcze i nie tylko. Mieszkańcy polskich miast na co dzień nie zauważają rozlokowanych w ich obrębie dark stores, jednak po złożeniu zamówienia mogą liczyć na dostawę zakupów w ciągu kilkunastu, najwyżej kilkudziesięciu minut. Szacuje się, że już w 2025 roku globalna wartość q-commerce osiągnie poziom 72 mld dolarów.1
Jaka przyszłość stoi przed quick-commerce
W jaki sposób sprawdzić, jak q-commerce wkrótce zmieni oblicze handlu internetowego? Ogromną podpowiedzią mogą okazać się aktualne oczekiwania samych konsumentów, które zweryfikowała agencja Mindshare.
Uczestników badania zapytano o to, jakie produkty dostępne w ramach q-commerce skłoniłyby ich do częstszego dokonywania zakupów. Respondenci wskazali na następujące kategorie:
- farmaceutyki – 45%,
- produkty z kategorii beauty – 35%,
- odzież – 28%,
- obuwie – 25%,
- produkty dla dzieci – 21%,
- produkty dla zwierząt – 17%.2
Czy niebawem miejscy kurierzy będą w ciągu godziny dostarczali Polakom lekarstwa, kosmetyki i ubrania? Biorąc pod uwagę tempo wzrostu segmentu q-commerce, nie można tego wykluczyć.