6 marca 2023
E-commerce w Metaverse
E-commerce w Metaverse
Metaverse to cyfrowe środowisko naśladujące rzeczywistość (lub stanowiące jej alternatywną wersję), w którym można spotykać awatary innych ludzi, ale też odwiedzać lokacje. Użytkownicy mogą zanurzyć się w wirtualnym świecie 3D dzięki goglom VR i specjalnym kontrolerom. Technologia ta jest wykorzystywana coraz częściej nie tylko w grach wideo, ale też w branży e-commerce. Wyjaśniamy, na czym polega ta zależność!
Jak e-commerce wykorzystuje metaverse?
Według ostatniego raportu McKinsey[1] Metaverse może osiągnąć wartość 5 bln dolarów do 2030 roku. Bardzo ciekawą obserwacją jest jednak to, że największą siłą gospodarki tego wirtualnego świata wbrew pozorom nie są gry (125 mld USD), reklama (206 mld USD) czy nauka (270 mld USD), ale handel elektroniczny (2,6 bln USD).
Największe marki widzą potencjał cyfrowego metaświata i starają się go jak najlepiej wykorzystać. Popularne stały się już wirtualne narzędzia, w których można dokładnie obejrzeć produkt przed zakupem. Do tego rozwija się sprzedaż produktów istniejących wyłączne w cyfrowym środowisku. Pierwszy w pełni wirtualny sklep Nike, otwarty w 2021 roku w metaverse gry Roblox, odwiedziło ponad 7 ml osób[2].
Czy metaverse to przyszłość e-commerce?
Branża e-commerce pod wieloma względami wygrywa z handlem tradycyjnym, ale ma też swoje słabości. Jednym z największych problemów jest brak interakcji ze sprzedawcą. Chociaż powstają już chatboty AI pełniące rolę inteligentnych asystentów, nadal są dość bezosobowe. Możliwość obejrzenia produktu w metaverse i porozmawiania o nim z awatarem obsługi zwiększa zaufanie do marki, a także podnosi jakość doświadczenia zakupowego.
Młode pokolenia coraz bardziej dbają o swój wizerunek nie tylko w świecie realnym, ale też wirtualnym. Zakupy cyfrowych ubrań i gadżetów prawdopodobnie staną się coraz popularniejsze. Metaverse niesie więc wiele możliwości dla branży e-commerce. Czas pokaże, które z nich rzeczywiście będą wykorzystywane.
[1] Źródło: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/value-creation-in-the-metaverse.
[2] Źródło: https://s1.q4cdn.com/806093406/files/doc_financials/2022/q3/FY22-Q3-Combined-NIKE-Press-Release-Schedules-FINAL.pdf.